Home » Hippe frisdranken (deel 10): biologische verfrissingsdrank voor de Bionade-Bourgeoisie

Hippe frisdranken (deel 10): biologische verfrissingsdrank voor de Bionade-Bourgeoisie

Bionade

Vandaag staat in Vinissima’s Grote Hippe Frisdranken Test een frisdrank centraal die al even bestaat: Bionade. “Verfrissingsdrank” noemt de producent het. Leuke vondst. Ik proefde Bionade, citroen-bergamot.

Bionade is een Duits biologisch frisdrankmerk dat al lang in Nederland te koop is. Het werd bedacht door de particuliere Beierse meesterbrouwer Dieter Leipold die zijn werk bij de kleine noodlijdende bierbrouwerij Peter Bier zag verdwijnen. Leipold dook zijn badkamer in en knutselde in de badkuip acht jaar aan zijn Bionade. Vanaf 1995 werd het verkocht. Het liep aanvankelijk niet goed, maar het drankje werd plotseling razend populair toen het in 1998 terecht kwam bij de Hamburgse Gloria Bar waar reclame- en mediamensen kwamen die het vervolgens op social media lieten zien. Zo werd het in korte tijd een cultdrankje binnen de hoogopgeleide en vermogende alternatieve kringen in Berlijn, Keulen en München.

De goedverdienende milieubewuste Bionade-drinker van weleer werd destijds ook wel schertsend de “Bionade-Bourgeoisie” genoemd.

Cult
Ik dronk Bionade volgens mij voor het eerst aan het einde van de vorige eeuw met een vegetarische collega in een klein vegetarisch Amsterdams restaurantje dat geen drankvergunning had; gewoon omdat er niks anders was. Hoort het in de lijst van hippe frisdranken? Waarschijnlijk niet, althans nu niet meer. Voor mij heeft het een zweem van geitenwollensokken en vervanging van wijn voor zwangere vrouwen. Maar het was destijds voor velen echt een soort eco-statement als je het dronk, biologisch correct en dus geaccepteerd bij het type salonsocialisten. Bionade’s nieuwe motto in 2007 “Het officiële drankje voor een betere wereld” paste daar volledig bij. In dat jaar werden er maar liefst 200 miljoen flesjes van verkocht. Bionade was cult!

Bionade-Bourgeoisie
Maar toen ging het mis met het correcte imago van Bionade. Het bedrijf vervreemde zich van zijn liefhebbers, vooral omdat het in 2009 overgenomen werd door de Radeberger Gruppe, dat weer onderdeel was van het Oetker-concern. Daarmee heulde Bionade met het grootkapitaal, de vijand dus. Er volgde ook nog eens een forse prijsstijging. Tot overmaat van ramp werd Bionade toen ook nog in festivalvriendelijke PET-flesjes verkocht, en bij de McDonald’s. De ramp was compleet en men keerde zich tegen Bionade. Na veel protest op internet werd de koers van het bedrijf weer wat bijgesteld en de “Bionade-Bourgeoisie” (of “Bionade-Biedermeier” en “Biohème”), zoals de goedverdienende milieubewuste Bionade-drinker ook wel schertsend werd genoemd, was weer wat gerustgesteld. Maar de cultstatus en de alternatieve fans van het eerste uur is Bionade definitief kwijt. En Bionade is nu een case over marketingfouten voor studenten geworden, en te koop bij de supermarkt. In 2018 is het bedrijf verkocht aan de Hassia Gruppe.

Gebrouwen als bier
Bionade dus, toch in mijn frisdrankentest opgenomen. Omdat het er al zo lang is en destijds echt een trendsettende voorloper was. Bionade wordt gebrouwen, als bier, door vergisting (fermentatie) van water en mout, maar dan zonder alcohol als eindresultaat. De moutsuiker wordt bij Bionade niet omgezet in alcohol, maar in gluconzuur, via een speciaal door brouwer Leipold ontwikkeld proces. Omdat gluconzuur zoet smaakt, hoeft de producent aan deze frisdrank geen extra suiker toevoegen.

De frisdrank is biologisch (de producent spreekt zelf van “biologisch alcoholvrije gebrouwen verfrissingsdrank”) en veel smaken zijn glutenvrij (herkenbaar aan de korenaar met een streep erdoor), zo ook deze citroen-bergamot.

Bergamot is net als citroen een citrusvrucht en de naam komt van de plaats Bergamo in Italië. Bergamotolie, dat uit de schil van onrijpe bergamot-vruchten wordt gehaald, is een belangrijk bestanddeel voor onder andere parfums en onmisbaar in earl grey-thee. Het geeft ook aan deze citroen-bergamot Bionade extra smaak. De smaak doet me een beetje aan Rivella denken, wat ondefinieerbaar. Friszoet, aromatisch, citrusachtig, beetje fruitig en met een licht weeïge geur en smaak. Lekker? Mwah, ben er niet echt kapot van. Een 0%-cocktail met citroen-bergamot heeft Bionade ook, de Lemon Splash. Een honingmeloen in de blender pureren met 1TL honing en 2TL citroensap. 50ml daarvan in een glas doen en opvullen met ijskoude Bionade. En voor de Limorinha (een 0%-variant op de caiprinha) neem je een partje citroen die je fijnstampt met 1EL rietsuiker. Opvullen met crushed ice en citroen-bergamot Bionade.
Naast citroen-bergamot zijn er de smaken vlierbes, gember-sinaasappel, lychee, sinaasappel & gember en kruiden. En in Duitsland zelf zijn nog meer smaken beschikbaar, zoals boomgaard, framboos-pruim, cassis-rozemarijn, en ‘Streuobst’.

Bionade is o.a. te koop bij AH en Jumbo (€0,99) en Ekoplaza (€1,15) voor een PET-fles van 0,5L en bevat 21kcal/100ml.

Door |2019-02-21T07:31:43+00:0021 februari 2019|Frisdranken|

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.