gevulde portobellos op de cederhouten ovenplank

Het thema dat ik vandaag voor het koken kreeg was: hout. Hout!? Wat moet ik daar nu mee. Koken op hout doen we niet. De BBQ staat in de garage te verstoffen. Rookoventje dan? Kan. Andere mogelijkheden? Ah! Koken op een houtplankje in de oven. Dat was iets totaal nieuws voor me, en dus trok me dat wel. Eeuwenlang kookten Indianen op cederhouten planken die ze boven open vuur hingen, dus leuk om eens uit te proberen. Eerst maar eens op zoek naar zo’n cederhouten ovenplankje. Cedarwood Ovenplank, rookplankje. Ik ging me daarna verdiepen in koken met een cederhouten ovenplank, en maakte deze heerlijke gevulde portobello’s. Niet voor op de BBQ, maar gewoon in de oven. En met een frisse salade een smakelijk gerechtje voor Meatless Monday.

Eeuwenlang kookten Indianen op cederhouten planken die ze boven open vuur hingen, dus leuk om eens uit te proberen.

cederhouten plank inwekencederhouten ovenplanken

Koken met een cederhouten ovenplank: tips

Als je gaat koken met een cederhouten ovenplank, is het handig om wat tips in acht te nemen. Ik zet ze even voor je op een rijtje.

  • Het cederhout geeft een heerlijke rooksmaak af aan vele soorten vis, vlees en groenten.
  • Koop liefst een plankje met een richel, dat is handig als je ook vlees wilt bereiden, zeker als je het in de oven bereidt, maar een gewoon plankje doet het werk ook. Leg dan onderin de oven voor de zekerheid wat aluminiumfolie tegen eventueel lekke van sappen.
  • Deste langer de plank met het gerecht op lage temperatuur in de oven staat, deste intenser de smaak van het hout in het gerecht.
  • Schoonhouden is eenvoudig; het hout houdt zichzelf schoon. Na gebruik hoef je de plank alleen te reinigen met water en een spons/borstel en goed te laten opdrogen, alvorens de plank weer gebruikt kan worden. Gebruik nooit afwasmiddel!
  • Leg voor het gebruik in de oven de plank ca. een uur in water. Het is handig om er iets zwaars op te leggen zodat de plank helemaal onder water staat. Dep de plank daarna droog en druppel wat olijfolie op de plek waar je voedsel komt.
  • Ook bij temperaturen van 180 à 200 graden zal de plank in de oven niet verbranden als de plank voldoende lang in water heeft gelegen.
  • De ovenplanken zijn jarenlang te gebruiken en de geur en smaak verminderen bij goed onderhoud niet.
  • Hoe moet je de plank onderhouden? Het hout schijnt zichzelf schoon te houden. Na gebruik in de oven moet je de plank in principe alleen met water en een spons of borstel. Daarna goed laten opdrogen.
  • De plank wordt in de oven niet echt heet. Je kunt de plank er dus met een gewone droge theedoek uithalen. Ik vind het echter wel prettig om een ovenwant te gebruiken.
  • Snij nooit op de ovenplank! Daar is de plank te zacht voor. Snij het vlees eventueel op een andere plank en doe het vlees weer terug op de ovenplank als je het op de plank wilt serveren.
  • Je kunt het cederhouten ovenplankje op de BBQ gebruiken, maar ook in de oven. De bereidingstijd is dezelfde als je normaal voor hetzelfde gerecht gewend bent.

Ingrediënten gevulde portobello’s van de cederhouten ovenplank (2 personen)

  • 4 portobello’s
  • 4EL pesto rosso (of pesto rosso arrabiata)
  • 16-20 kerstomaatjes, gehalveerd (afhankelijk van grootte van de portobello’s)
  • 1 knoflookteentje, fijngehakt
  • 1EL balsamico-azijn
  • 75gr feta, verbrokkeld
  • Olijfolie
  • Zout en peper
  • Basilicumblaadjes, gescheurd
  • Optioneel bijgerecht: kropsla met vinaigrette

Bereiding portobello’s

Tip: portobello’s bevatten best veel water. Je wilt geen plasje water op je ovenplankje en je wilt geen slappe waterige portobello’s. Daarom bak ik de portobello’s eerst 10 minuten voor in de oven. Daarna dep ik ze heel goed droog met keukenpapier. Je zult zien dat er dan aardig wat vocht in de portobello staat. Pas daarna vul ik ze en bak ze nog 15-18 minuten in de oven.

  • Laat de cederhouten plank minstens een uur weken in water. Dep dan droog.
  • Verwarm de oven voor op 180 graden.
  • Veeg de portobello’s schoon met keukenpapier en verwijder voorzichtig de stelen uit de portobello’s; dat laatste kan het beste met een lepel.
  • Bestrijk de portobello’s aan de bolle buitenkant met wat olijfolie en leg ze met de bolle hoedkant naar beneden op de cederhouten plank. Bestrooi ze met wat zout en peper. Bak ze ca. 10 minuten zodat het vocht er een beetje uit trekt. Haal de portobello’s uit de oven en dep ze droog als ze een beetje afgekoeld zijn. Dep ook de houten plank droog als de portobello’s de plank vochtig hebben gemaakt.
  • Halveer de kerstomaatjes en meng de knoflook, balsamico-azijn en wat olijfolie erdoor. Breng op smaak met zout en peper. Laat even intrekken.
  • Schep 1 eetlepel pesto rosso in elke portobello (of iets meer als je hele grote portobello’s hebt). Ik nam pesto rosso arrabiata, die is lekker pikant. Leg daarop de gehalveerde kerstomaatjes met een beetje marinade. Verdeel er tenslotte de feta over.
  • Leg de portobello’s op de cederhouten plank en zet in de oven. Bak de portobello’s in 15-18 minuten gaar. Bestrooi daarna met basilicumreepjes.
  • Serveer met een frisse groene salade met vinaigrette.

Wijntip: een lichte elegante rode wijn zonder houtrijping.

portobello's bevatten veel vocht

Variëren met de cederhouten ovenplank
Natuurlijk kun je nog veel meer gerechten bedenken die je op de cederhouten ovenplank kunt bereiden. Denk aan:

  • Gegrilde groenten:
    Groenten zijn heerlijk als je ze in de oven op de ovenplank bereid. Je kunt hiervoor allerlei groenten gebruiken. Denk aan: paprika, courgette, zoete aardappel, pompoen, winterpeen.
    Verwarm de oven voor op 100 graden. Snij de groenten in repen of blokjes en bestrooi ze met zout, versgemalen peper, groene kruiden (gedroogde oregano, tijm, rozemarijn etc.) en wat gehakte knoflook. Hussel er een flinke scheut olijfolie door en leg ze op de ovenplank. Bak de groenten in 35-45 minuten gaar. Keer ze halverwege een keer om.
  • Entrecôte
    Verwarm de oven voor op 160 graden. Bestrooi de entrecôte met zout en versgemalen peper. Braad de entrecôte aan in een braadpan of grilpan. Bedruppel de ovenplank met wat olijfolie. Leg de entecôte op de ovenplank en laat nog 5-10 minuten garen. Laat even rusten onder aluminiumfolie voordat je de entrecôte in plakjes snijdt (op een andere plank!). Geef er lekkere dikken frieten bij en een salade of gebakken aardappeltjes en geroosterde groenten.
  • Biefstuk met Roquefort:
    Verwarm de oven voor op 100 graden. Biefstuk aanbraden. Bestrooien met zout en versgemalen peper. Dan op de ovenplank leggen met een plakje blauwschimmelkaas. 20 minuten op 100 graden in de oven garen. Serveer bijvoorbeeld met gebakken aardappelschijfjes en haricots verts.
  • Bavette met kruiden
    Verwarm de oven voor op 160 graden. Besmeer de bavette met je favoriete kruidenmengsel. Smeer wat olijfolie op je plank. Gaar de bavette in ca. 10-15 minuten in de oven. Snij in dunne plakjes en geef er (al naar gelang je kruidenmengsel) salsa verde, chimichurri, chipotle-mayonaise, gremolata of gewoon koriander met wat partjes limoen bij.
  • Zalmfilet met honing en gember
    Zalm op de ovenplank is wellicht het bekendste gerecht. Verwarm de oven voor op 160 graden. Marineer zalmfilets (of een groot stuk zalm) een uurtje met honing en versgeraspte gember, olijfolie en sojasaus, zout en versgemalen peper. Besprenkel de plank met wat olijfolie en leg de zalm 15-20 minuten in de oven. Geef er noodles en (gegrilde) groene asperges of broccoli bij.
    Of marineer de zalm int olijfolie, sojasaus, Bourbon-whiskey, basterdsuiker, gehakte knoflook, zout en versgemalen peper.
  • Spiesjes kabeljauw met serranoham of chorizo
    Verwarm de oven voor op 160 graden. Week satéstokjes een half uur in water zodat ze niet verbranden. Omwikkel blokjes kabeljauwhaas met serranoham of chorizo en rijg ze aan satéprikkers. Leg ze 10-15 minuten op een met olijfolie besprenkelde ovenplank in de oven.
  • Rib-eye met paprika
    Verwarm de oven voor op 160 graden. Bestrooi de rib-eyes met zout en versgemalen peper. Beleg met dunne reepjes rode en gele paprika en ui. Sprenkel er nog een beetje olijfolie over. Bak de rib-eye in 15 minuten gaar.
  • Varkenshaas met honing en mosterd en appels
    Betrooi de varkenshaas met zout en peper en besmeer daarna met 2EL honing en 1EL grove mosterd. Bak ca. 20-25 minuten op de plank. Leg er de laatste 10 minuten partjes appel bij.

Trouwens: er bestaan ook cederhouten ovenvellen (‘cedarwood ovenvellen’ of çedar wraps’ n het Engels). Die vellen leg je een half uur in lauwwarm water. Daarna knip je ze op maat. Leg de vellen op een bakblik of bakplaat en leg dan je vis, vlees of groente erop. Vervolgens gaar je je gerecht. Het leuke hieraan is dat je je gerecht meteen op het houten vel op het bord kunt serveren. Dat ziet er nog eens stoer uit ook! Wil je de vis, het vlees of de groenten helemaal omwikkeld hebben met het houten vel, wikkel het vel dan om je gerecht en bind het vast met keukentouw. Nadeel van de vellen is dat je ze in principe maar eenmalig gebruikt. Heerlijk zijn stukken ananas (met honing, limoensap en kaneel of chilipeper) bereid op deze manier.

Eet smakelijk!

[#NoSpon; ik heb de ovenplank zelf gekocht.]