Home » Low Carb sla wraps met pittige gamba’s, avocado, kerstomaatjes en chipotle-dip

Low Carb sla wraps met pittige gamba’s, avocado, kerstomaatjes en chipotle-dip

Low Carb slawraps met pittige gambas

Na een weekje – overigens uitstekend – Engels pubfood is het me duidelijk: het is hoog tijd om gezonder te gaan eten. Voor de vakantie heb ik al een aantal koolhydraatarme gerechten gemaakt, zoals de salade met gerookte kip en de spicy garnalen met bloemkoolrijst. Vandaag weer iets met garnalen: Low Carb sla wraps met pittige gamba’s, avocado, kerstomaatjes en chipotle-dip. Door normale tortilla’s of wraps te vervangen door slablaadjes, heb je een lekker en gezond alternatief voor de koolhydraten. Je hebt weinig voorbereiding en iedereen maakt het gerecht verder zelf aan tafel, dus nog gezellig ook.

Door normale tortilla’s of wraps te vervangen door slablaadjes, heb je een lekker en gezond alternatief voor de koolhydraten.

Ingrediënten (2 personen)

  • 20 rauwe tijgergarnalen/gamba’s (vers of diepvries)
  • 1EL diced chipotle pepper (ik kocht potje gerookte chipotle-pepers van La Morena à 230gr)
  • Sap van 1 limoen
  • 1 knoflookteentje, gesnipperd
  • Zout en versgemalen peper
  • 2 kropjes baby-romainesla, blaadjes losgesneden en schoongemaakt
  • 250gr kerstomaatje, gehalveerd
  • 1 avocado, in blokjes en besprenkeld met citroen- of limoensap tegen het verkleuren
  • 3 bosuitjes, in dunne ringetjes

Voor de dip:

  • 4EL skyr en 2EL crème fraiche (of alleen crème fraiche, ca. 150gr)
  • 1EL diced chipotle pepper
  • Zout en versgemalen peper

Bereiding

  1. Als je diepvriesgarnalen gebruikt: ontdooi de diepvriesgarnalen en dep ze droog.
  2. Maak een marinade voor de garnalen met 1EL diced chipotle pepper, het sap van 1 limoen, de gesnipperde knoflook en wat zout en peper. Marineer de garnalen ca. een half uur.
  3. Bereid ondertussen de rest voor. Snij alle groenten en maak een chipotle-dip door de skyr en crème fraiche los te kloppen en te vermengen met 1EL diced chipotle pepper (of meer of minder naar smaak), zout en peper.
  4. Giet sap van de garnalen af. Bak de garnalen in wat olijfolie gaar, ca. 1-2 minuten per kant. Ze zijn gaar als ze roze worden.
  5. Leg op elk romaine-slablaadje wat garnalen, tomaatjes, avocadoblokjes en bosuiringetjes en doe er een lekker kloddertje chipotle-dip bij.

Wijntip: kort houtgelagerde chardonnay uit bijvoorbeeld Zuid-Afrika.

Eet smakelijk!

 

Door |2018-09-18T10:30:58+00:0018 september 2018|Bewust, Vis|

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.