wijntrends-2017-vinissimaWat staat ons in 2017 te wachten op het gebied van eten en drinken? Ik waag me aan wat kleine voorspellingen…

  • Wit, rosé en rood. Blauwe wijn is geen wijn, daar zijn we nu wel achter na de korte hype in 2016. We drinken weer gewoon wit, rosé en rood, want die blauwe ‘wijn’ was eigenlijk gewoon slapzoete chardonnay met een kleurtje. Brr.
  • Ontdekkingsreis. Ik hoop dat we meer op ontdekkingsreis durven gaan en de wat onbekendere wijnlanden opzoeken. Nog geen wijn uit India (hoewel die wel beter wordt), maar we kijken wel meer naar de Oosteuropese landen (de ‘nieuwe oude wereld’, zoals Balkan-kenner Paul Blom dat noemt). Elegant wit uit Slovenië, of krachtig vurig rood uit Macedonië (van bijvoorbeeld vranec en kratosija) en prima rood en wit van bekende internationale of inheemse rassen (zoals mavrud en melnik 55) uit Bulgarije. En natuurlijk Hongarije, of dat nu de witte furmint en juhfark is of rode wijnen van cabernet franc of kékfrankos. We hebben alleen af en toe een taalcursusje nodig om het uit te speken.
  • Bubbels!!! Nu de bizarre ‘Bubbeltax’ (extra accijns op mousserende wijnen, hoger dan die van stille wijnen) per 1 januari eindelijk verdwijnt, zouden mousserende wijnen in principe goedkoper moeten worden. Nederlanders drinken in verhouding tot de ons omringende landen weinig champagne, maar er zijn zoveel andere bruiswijnen waarvan je kunt genieten: Vonkelwijn, cava, crémant, Sekt, spumante, ja ook prosecco, en nog veel meer uit alle windstreken van de wereld. Daarnaast komt er wellicht eindelijk wat meer belangstelling voor ‘Bubbles & Bites’! ik had er eind december al een kleine mini-serie over om te laten zien dat je mousserende iwjnen – en echt niet alleen champagne! – prima bij de maaltijd kunt inzetten. De mogelijkheden zijn heel divers, van strakdroge champagne bij vis of cava bij Spaanse tapas tot halfzoete pink moscato bij pittig Aziatisch eten en lichtzoete rode Brachetto d’Acqui bij desserts met rood fruit. Ik zeg: Santé!
  • Merlot bij alles? Nu steeds meer mensen af en toe ‘een wijntje drinken’ en niet meer alleen degenen die een wijnkelder hebben en van Bordeaux houden, verandert ook de wijn die populair is, en de communicatie over wijn. Neem de nieuwste reclamespot van Gall & Gall die ons verklapt dat er “één druivensoort is die bij alle gourmet past, en dat is de merlot”. Tja, en wij maar moeilijk doen over de juiste wijn-spijs combinaties. Merlot, that’s all folks. Kul natuurlijk. Maar wel een manier om een lastig product als wijn te populariseren door het zwaar te versimpelen.
  • Wijn per glas. Dringt dat echt breed door tot de horeca? Het aanbod per glas is soms heel karig. Men verkoopt liever een fles. Maar als vier mensen een ander voorgerecht en een ander hoofdgerecht hebben, kan nooit één wijn bij alles passen (behalve merlot dan, hihi). Dus: meer wijnen schenken per glas en meer promoten dat dat nuttig is.
  • Minder alcohol. Er komt meer belangstelling voor dranken met minder alcohol. Enerzijds willen we op onze gezondheid letten, en anderszijds zie je dat het alcoholpercentage van wijn mede door de klimaatopwarming langzaam stijgt. Wijnen van 13,5-14,5% alc. zijn tegenwoordig al heel normaal, maar ik heb ook al wijnen geproefd van 16,5% of zelfs 17,5% alc.! Dat is wat te gortig. Ik denk niet dat men nu al massaal naar de alcoholvrije wijn zal grijpen (want echt lekker is dat nog niet!), maar er komen wel steeds meer wijnproducenten die kijken naar de-alcoholisering van een deel van hun wijnen. We zullen zien waartoe het leidt. Ondertussen kun je alvast wat lekkere mocktails van mijn site maken (zie hier voor tal van alcoholvrije cocktails).
  • China! China staat nu al in veel wijnlijstje in de top 10 of top 5 (meeste aanplant in m2, meeste wijnimport etc.), maar dat zal snel toenemen. We drinken nog geen of heel heel weinig Chinese wijn, maar ook dat zal in de toekomst gaan gebeuren. Hoewel, 2017 zal het zo’n vaart nog wel niet lopen.
  • Cocktails. We worden steeds enthousiaster over cocktails, de G & T voorop, niet alleen in restaurants of cocktailbars, maar ook om zelf thuis te maken. Inmiddels zijn er honderden soorten gin en het mixen met de juiste tonic èn de juiste ‘botanicals’ (kruiden, specerijen en vruchten) om je G&T meer smaak en diepgang te geven). Om tegenwoordig in het ginschap op te vallen met een nieuwe gin, moet je dus wel echt met iets nieuws komen. De Zeeuwse Black Tomato Gin is zo’n voorbeeld, met extract van zwarte tomaten en een vleugje gezuiverd Oosterscheldewater.
  • Sake. Op kleine schaal komt er meer interesse voor de rijstwijn sake. Sake, wat weten we ervan? Te weinig! Ik kan steeds meer genieten van goede sake. Niet die eenvoudige die je verwarmt in kruikjes, maar mooie kwaliteitssake, zoals de soorten junmai ginjo en vooral junmai daigingo sake. Die koel je en drink je uit kristallen wijnglazen. En je staat verstelt hoe goed sake bij eten past, dan wel hoe goed het zich aan gerechten aanpast!
  • Biersommelier. Ik ben geen bierliefhebber, maar ik zie dat het interessse voor (vooral lokaal gebrouwen) speciaalbieren en aandacht voor bier & spijs sterk toeneemt. Na de echte sommelier (wijn dus!), en de water- en thee-sommelier (zucht…), krijgen we dus binnenkort ook de ‘biersommelier’. Van mij mag het allemaal, maar het begrip sommelier wordt wat mij betreft wel geweld aan gedaan. Misschien moeten we de bierkenner maar weer gewoon zytholoog (van de Griekse woorden ‘zythos’ voor bier en ‘logos’ voor studie) noemen.
  • Vegakul. De Duitse minister van Landbouw Schmidt wil dat producten waar geen vlees in zit ook geen naam hebben die vlees suggereert. Hij doelt op producten als de vegetarische schnitzel of de vega-curryworst. Ik ben het er helemaal mee eens. Vegetarische kipstuckjes. Vegetarische hamburgers. Vega-saté. Belachelijk! Verzin je eigen producten en je eigen namen…! En kook bewust en gezond zonder al die samengestelde marketingverzinsels. Echt wordt het trefwoord voor 2017. Echt eten, geen verzinsels.
  • Frietateliers. De in mijn ogen zinloze hype van sterrenchefs die een ‘hautes friterie’ met dure frietjes beginnen, zal nog wel even doorzetten. Jammer. Wat een flauwekul. De tegenbeweging is het thuis in de oven bitterballen ‘frituren’. Daar zie ik steeds meer merken mee komen.

We zullen zien of het allemaal uitkomt…

Sprankelende groet en fijne jaarwisseling! .•°*

Ingrid Larmoyeur